De temperaturen zakken ’s nachts geleidelijk richting het vriespunt en ook de ochtenden worden langzaam een beetje kouder. En net zoals veel mensen de zomersneaker inruilen voor de winterschoen, kan het verstandig om ook het schoeisel van de auto te wisselen. Maar wanneer is nu het beste moment om de winterbanden te wisselen? In welke landen is het verplicht? En is het eigenlijk wel nodig? Lees snel verder om erachter te komen wanneer je het beste de winterbanden wissel kan doen.
Wanneer de zomerbanden wisselen naar winterbanden?
De winterband is gemaakt om meer grip te bieden bij winterse omstandigheden en is in veel landen zelfs verplicht. Op een besneeuwd wegdek is de remweg van een winterband zelfs tot 50% korter dan bij een zomerband. Het is daarom verstandig om, als je winterbanden hebt, ze op tijd te wisselen. Er is geen vaste periode waarin winterbanden verplicht zijn. Daarom wordt vaak de grens van 7 graden Celsius gezien als een goed moment om over te stappen. Zakt de temperatuur regelmatig onder de 7 graden in het najaar, dan kun je het beste de zomerbanden wisselen voor winterbanden.
Ā
Waar is het verplicht?
Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht omdat de omstandigheden hier vaak mild genoeg zijn om op zomerbanden door te rijden. Het aantal dagen met sneeuw of ijzel is laag en het Nederlandse wegdek is relatief vlak in verhouding met het landschap in andere landen (behalve bij ons in Limburg natuurlijk).
Landen in Europa waar het verplicht is om met winterbanden te rijden gedurende de wintermaanden zijn o.a.; Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Finland, Zweden, Noorwegen en Luxemburg. In landen als Frankrijk, Spanje en ItaliĆ« zijn winterbanden in bepaalde regioās alleen verplicht bij signalisatie. Voor een compleet overzicht van de regels per land in Europa kun je deze pagina van de ANWB raadplegen.
Extra opletten in Duitsland
Vanaf 1 januari 2018 zijn de regels voor het gebruik van winterbanden in Duitsland strenger geworden. Wanneer je nieuwe winterbanden koopt, moeten deze voorzien zijn van een āsneeuwvloksymboolā (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake). Het ontbreken van dit symbool op je banden kan leiden tot boetes bij controle, die beginnen vanaf ā¬60. Je kunt de productiedatum van de band controleren aan de hand van de DOT-code die op de band staat vermeld.
Oudere winterbanden die vĆ³Ć³r 1 januari 2018 zijn gefabriceerd en nog niet het sneeuwvloksymbool hebben, maar bijvoorbeeld alleen de aanduiding M+S, worden nog tot en met 30 september 2024 getolereerd.
Profieldiepte
Een nieuwe winterband heeft normaal gesproken een profieldiepte van ongeveer 9 millimeter. Heb je nog banden over van vorig seizoen? Kijk dan eerst even of deze nog voldoende profiel hebben. De wet schrijft een minimumprofiel voor van 1,6 millimeter maar we bevelen aan om de winterbanden te vervangen wanneer het profiel minder is dan 4 millimeter. Een goed presterende winterband heeft simpelweg voldoende profiel nodig, je wil natuurlijk niet met ‘slicks’ in winterse omstandigheden de weg op gaan.
De profieldiepte van een band controleer je makkelijk met een 1 en 2 euromunt:
- Profieldiepte bij zomerband controleren
Zet een 1 euromunt in de groef van de band. Zie je de gouden buitenrand boven het profiel uitkomen? Dan heb je minder dan 1,6 mm profieldiepte en moet de band vervangen worden. - Profieldiepte bij winterband controleren:
Zet een 2 euromunt in de groef van de band. Zie je de zilveren buitenrand boven het profiel uitkomen? Dan heb je minder dan 4 mm profieldiepte en moet de band vervangen worden.
Zijn winterbanden nodig?
Dat is vooral afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. De ANWB adviseert iedereen die de auto in de winter dagelijks gebruikt en/of op wintersport gaat, te kiezen voor winterbanden. En zoals je kon lezen zijn winterbanden in veel landen zelfs verplicht bij winterse omstandigheden. Zelfs in Nederland, waar het niet vaak sneeuwt, is rijden op winterbanden sowieso de meest veilige keuze. Op winterbanden wordt je remweg op een besneeuwde weg namelijk aanzienlijk korter en heb je bij ijzel, sneeuw en/of ijs op de weg de meeste grip.
Ā
Maar als we eerlijk zijn, zijn winterbanden in Nederland niet de meest efficiĆ«nte optie als je weinig kilometers maakt. Dan is bijvoorbeeld een vierseizoenenband waarschijnlijk een voordeligere optie. Rij je wel veel dagelijkse kilometers in de winter of ga je op wintersport? Dan adviseren wij om te kiezen voor zomer – en winterbanden. Deze banden bieden in het juiste seizoen de meeste veiligheid en de beste prestaties.
Let op!Ā Ga sowieso niet met zomerbanden de weg op bij (verwachte) sneeuw of ijzel. Onder droge of regenachtige omstandigheden kun je in de winter ook met zomerbanden veilig de weg op. Dan volstaat het aanpassen van snelheid en de volgafstand om veilig te rijden.
Twijfel je nog?
We helpen je graag bij het maken van de juiste keuze! Je kunt hieronder je gegevens achterlaten en dan adviseren we jou welke band het beste bij jouw situatie past.