Het korte antwoord
We kunnen ons voorstellen dat je direct antwoord wil hebben wanneer er een lampje brandt in jouw auto, dus bij deze:- Groen lampje? Alles oke!
- Geel lampje? Voorzichtig doorrijden kan maar de auto moet snel gecontroleerd worden. Stop op een veilige plaats om te controleren.
- Rood lampje? Dan nee! Zet de auto onmiddellijk aan de kant (mits dat veilig kan), zet de motor af en neem contact op met je garage.
Hieronder vertellen we je wat meer hierover en laten we je een aantal veel voorkomende lampjes zien.
Meest voorkomende lampjes
Gele lampjes waarschuwen voor een mogelijk probleem, en zoals gezegd kan doorrijden normaal gesproken wel zolang je geen vreemde geluiden hoort en/of vermogensverlies hebt. Maak wel meteen een afspraak met je garage of rij direct langs om de foutmelding nader te onderzoeken.
Rode lampjes zijn kritiek! Parkeer de auto zo snel mogelijk op een veilige plaats en zet de motor onmiddellijk af. Bel met je garage en overleg wat je het beste kunt doen.
In elk geval, als er een (geel of rood) lampje brandt, moet je dit nooit negeren aangezien je daar de veiligheid van jezelf en van je medeweggebruikers mee in gevaar kan brengen.
Je kunt scrollen in onderstaande tabel!
| Lampje | Wat betekent het? | Wat te doen |
|---|---|---|
|
|
Problemen met motor of elektronica De motor of elektronica die brandstofinspuiting en ontsteking regelt, kan een storing hebben. Als het lampje knippert, is het een groter probleem. |
Controleer het oliepeil en de koelvloeistof. Als het lampje knippert, stop veilig en bel je garage of pechhulpservice. |
|
|
Bandenspanning te laag Een van de banden heeft te weinig spanning en kan mogelijk lek zijn. |
Parkeer de auto op een veilige plek en controleer de banden. Heb je een reserveband, dan kun je die verwisselen. |
|
|
Probleem met roetfilter Het roetfilter kan verstopt of defect zijn, wat schade kan veroorzaken aan de motor of de filter zelf. |
Controleer het oliepeil en ga naar de garage om het roetfilter te laten controleren. Bij vermogensverlies, stop en bel de pechhulpservice. |
|
|
Problemen met de verlichting Er is een probleem met de verlichting. |
Controleer de verlichting. Heb je een abonnement? Ga dan langs een van onze garages om het gratis te laten vervangen. |
Je kunt scrollen in onderstaande tabel!
| Lampje | Wat betekent het? | Wat te doen |
|---|---|---|
|
Oliedruk te laag Waarschijnlijk te weinig olie in de motor. |
Stop om de olie te peilen en indien nodig bij te vullen. Blijft het lampje branden na bijvullen of heb je geen olie bij je? Bel dan de pechhulpservice of je garage. |
|
Probleem met remsysteem Kan een probleem zijn met de remvloeistof, remsysteem, of het ABS-systeem. |
Stop direct en controleer het remvloeistofniveau. Bel je garage of pechhulpservice om te ontdekken wat het probleem kan zijn. |
|
Accu/Dynamo-probleem Brandt dit lampje continu? Dat kan wijzen op een probleem met de stroomkabels of dynamo. |
Stop op een veilige plek en bel de pechhulpservice of je garage. |
|
Koelsysteem probleem Meestal betekent dit dat er te weinig koelvloeistof is of dat er iets mis is met je koelsysteem. De motor kan oververhit raken en ernstige schade oplopen. |
Controleer het peil van de koelvloeistof en vul bij indien nodig (of bel pechhulpservice). Blijft het lampje branden na bijvullen of heb je geen olie bij je? Pas op als de motor heet is! |
|
Storing in de stuurbekrachtiging Brandt dit lampje? Dan kan er iets mis zijn met de stuurbekrachtiging, wat zorgt voor zwaarder sturen. |
Ga zo snel mogelijk langs bij je garage om het probleem na te laten kijken. |
Extra uitleg wanneer het check engine lampje brandt
Het motormanagement systeem (ECU) meet continu de bedrijfstoestand van de motor en bepaalt daarmee hoeveel brandstof en lucht nodig is voor een optimale verbranding.
In de ECU zijn waardes geprogrammeerd waarbinnen de gemeten waardes van de sensoren moeten vallen. Binnen de grenzen van deze waardes functioneert de motor optimaal. Indien een sensor stuk gaat, beïnvloedt dit de uitlaatgassamenstelling. Dit is ongunstig voor het milieu, maar bij langdurig doorrijden óók schadelijk voor de motor.
Het gele motorlampje, ook wel ‘check engine light’ genoemd, gaat branden op het moment dat de gemeten waardes te vaak buiten de toegestane waardes vallen.
Check engine light brandt door E10 brandstof
Tegenwoordig gaat het lampje ook vaak branden als gevolg van de E10 brandstof. Deze brandstof is van slechte kwaliteit en dat zorgt voor meer (en sneller) vervuiling in de motor. Hierdoor wijken de gemeten waardes vaker af dan toegestaan en dit resulteert weer in een brandend lampje op je dashboard.
Bij het uitvoeren van een servicebeurt in onze aangesloten garages wordt altijd een brandstof toevoeging om gebruikt om vervuiling in het brandstof/verbrandingssysteem tegen te gaan.
Tip: tank eens brandstof met 98 octaan, deze is van hogere kwaliteit dan de E10 brandstof. Hierdoor blijft de motor schoner, heeft deze meer vermogen en is ‘ie vaak nog zuiniger ook. Wil je meer weten over welke brandstof je moet tanken, check dan dit artikel van de ANWB.






