Vijftien jaar geleden, in september 2008, ging de Amerikaanse bank Lehman Brothers ten onder. Het faillissement wordt wel gezien als de start van de wereldwijde kredietcrisis, die kort daarna omsloeg in een algehele economische crisis. Deze crisis en de diepe recessie die daarna volgde, resulteerden in verlies van banen, faillissementen en bezuinigen op allerlei vlakken, zo ook in de autobranche. Voor veel (auto)bedrijven, waaronder het autobedrijf JD Autoservice (waar Jack van Donselaar ook eigenaar van is), betekende dit een periode van onzekerheid en financiële onrust.
In deze blog vertellen wij hoe we de negatieve effecten van deze crisis hebben kunnen omzetten in iets positiefs: de oprichting van 365 Dagen Mobiel😉. Maar daarvoor moeten we eerst terug naar 2013 bij JD Autoservice in Hulsberg, waar ons verhaal begint:
Onzekere en onrustige tijden
Jack vertelt: “In de eerste jaren na de crisis leken de effecten nog beperkt te zijn, maar na ruim twee jaar begonnen we de gevolgen te merken. Mensen stelden hun jaarlijkse onderhoudsbeurten uit vanwege de onzekere tijden, wat vaak resulteerde in onverwachte (dure) reparaties, verlopen APK’s en daarmee ook chaotische werkplaatsplanningen. We bevonden ons in een cyclus van pieken en dalen. Het ene moment was onze werkplaats overvol, terwijl de volgende week onze monteurs zich bijna verveelden omdat er nauwelijks werk was. Deze fluctuaties veroorzaakten onrust in de werkplaats, bij mij en bij het team.”
Een nieuw idee
Maar juist ook in onzekere tijden is het belangrijk om een auto in topconditie te houden. De bolide is immers bij veel mensen noodzakelijk voor het vervullen van de dagelijkse verantwoordelijkheden. En een goed onderhouden auto is een veilige en betrouwbare auto! Daarnaast veroorzaakt het uitstellen van onderhoud aan de auto (met de bijbehorende gevolgen) een hogere belasting van het milieu. Denk hierbij aan vastlopende remmen en verhoogde uitstoot. Door eersteklas onderhoud beperken we dit zo veel mogelijk en dragen we met de brandstofauto’s van nu, ook al een steentje bij aan de toekomst van morgen.
Jack vervolgt: “We wilden liever niet dat klanten bespaarden op onderhoud en zochten naar een manier om het betaalbaar te houden in die crisistijd. Het idee om onderhoudsabonnementen aan te bieden begon steeds vaker in mijn gedachten op te komen. Het leek me een manier om de stabiliteit in de werkplaats te herstellen. Bovendien zouden klanten kunnen profiteren van vaste maandelijkse betalingen, waardoor ze niet langer grote bedragen in één keer hoefden te betalen. Ik begon te polsen of mijn klanten geïnteresseerd waren om jaarlijks verzekerd te zijn van goed onderhoud met een abonnement. De reacties waren overwegend positief, wat me aanspoorde om verder te onderzoeken hoe ik dit idee tot leven kon brengen.”
Kleine auto’s, grote stap: het allereerste onderhoudsabonnement
Jack: “Dat was wel het moment waarop de vragen ontstonden. Hoe begin je eraan? Wat heb je nodig? Een contract, maar wat moet erin staan… Hoe regel je de betalingen? Wat wordt de prijs? En hoe zorg je ervoor dat mensen hun auto naar de werkplaats brengen op het juiste moment?
Om het mezelf makkelijker te maken, besloot ik te beginnen met onderhoudsabonnementen voor kleine auto’s zoals de Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroën C1. En in december 2014 werd het allereerste onderhoudsabonnement een feit! Na een jaar had ik tien abonnementen waarmee ik ging proefdraaien en het jaar daarop sloot ik nog eens vijftien abonnementen af, het idee sloeg aan.”
Sleutelen aan schaalbare onderhoudsabonnementen
Jack: “Maar toen kwamen ook nieuwe uitdagingen om de hoek kijken. De garagesoftware die we hadden, voldeed niet specifiek aan onze behoeften. Ik begon het overzicht kwijt te raken en was steeds meer tijd kwijt aan administratieve lasten zoals de automatische incasso. Maar we wilden voorkomen dat we moesten inleveren op het gebied van persoonlijk service aan onze klanten.
Hoe konden we ervoor zorgen dat we overzicht hielden en niet extra werk hadden aan het beheer van onze onderhoudsabonnementen? Ik vroeg mijn zoon Mike, werkzaam in de IT-branche, of hij iets voor mij kon ontwikkelen om de abonnementen beter in beheer te houden. Hij ging aan de slag met een applicatie voor het beheer van de abonnementen.”
De geboorte van 365 Dagen Mobiel
Mike: “Na flink wat maanden programmeerwerk draaide de eerste versie van de applicatie bij JD Autoservice. De functionaliteit was destijds nog beperkt maar leverde wel direct tijdswinst op bij mijn pa, die veel minder tijd kwijt was aan administratie. Hierdoor kon hij meer tijd besteden aan het runnen van zijn bedrijf en het blijven bieden van persoonlijke service. Daarnaast kon hij meer mensen kennis laten maken met het abonnement, zodat zij ook konden profiteren van de voordelen.
De feedback van klanten was positief, en het aantal tevreden en loyale klanten met een onderhoudsabonnement groeide gestaag. Hierdoor ontstond al snel de vraag: ‘Wat als we dit concept ook beschikbaar kunnen maken voor andere autobedrijven? Dan profiteren nog meer mensen van de voordelen van onderhoudsabonnementen.”
In 2019 besloten we een bedrijf op te richten zodat andere autobedrijven ook onderhoudsabonnementen aan hun klanten kunnen aanbieden, zonder te hoeven worstelen met dezelfde uitdagingen die wij hadden. We zijn begonnen met een pilotfase voor onze software, waarbij we ervoor zorgden dat het platform schaalbaar en toekomstbestendig was. We raakten in gesprek met ilionx, een gerenommeerde IT-organisatie, waarmee we samen een volledig nieuw softwareplatform hebben gerealiseerd.
Sindsdien hebben we meerdere nieuwe functies toegevoegd aan de software én ons dienstenaanbod uitgebreid naar ondersteuning op het gebied van marketing en verkoop. Dit omvat zowel fysieke marketingmaterialen, zoals flyers en roll-up banners, als ook digitale marketing, zoals e-mail en social media marketing. Daarnaast bieden we diverse hulpmiddelen aan, zoals communicatiesjablonen, prijsindicaties, en handleidingen, om onze klanten verder te ondersteunen.“
Onze missie
Met 365 Dagen Mobiel willen wij ons steentje bijdragen aan toekomstwaardige mobiliteit voor iedereen en wij geloven dat dit begint bij goed onderhoud. We helpen automobilisten en autobedrijven aan het onderhouden van een duurzame relatie zodat het wagenpark van de auto’s in Nederland in topconditie blijft. Zo dragen we met de brandstofauto’s van nu al ons steentje bij aan de toekomst van morgen!